לכל אדם יש מערכת מניעים ייחודית המעוררת בו שאיפות ודוחפת אותו לפעולה. הורים ומורים צריכים לעזור לילד להשיג נקודת מבט מציאותית והולמת יותר לגבי גורמים המשפיעים על תפקודו. אחת המחויבות העיקריות של המורה היא לעורר בתלמידים השראה להגיע לפוטנציאל המלא ביותר שלהם. אם הילד אינו יכול ללמוד בדרך שבה אנו מלמדים, עלינו ללמד בדרך שבה הוא לומד. לא תצליחו להניע את כל התלמידים שלכם באמצעות גישה אחת ויחידה. חשוב לציין שמוטיבציה היא אחד האספקטים הפסיכולוגים המעטים הנותרים עקביים לאורך כל החיים.
שמונה כוחות מניעים בסיסיים מעוררים השראה בבני אדם לפעול ולהשקיע מאמצים. כל אחד מאתנו מושפע במידת מה מכל אחד מן הכוחות הללו. אבל המידה שבה אנו מונעים על ידי כל אחד מהם יוצר פרופיל המוטיבציה הייחודי לכל אחד מאתנו. שמונת הגורמים המניעים הם: חברות (הצורך להשתייך לחברותא), אוטונומיה (הצורך בעצמאות), סטטוס (הצורך להיות חשוב), סקרנות (הצורך לדעת), אגרסיביות (הצורך לתבוע זכויות), כוח (הצורך בשליטה), הכרה (הצורך באישור), השתייכות (הצורך להיות בקשר ולהשתייך).
על המורה להשתמש במגוון רחב של גישות, שיטות וטכניקות. קביעת הטיפוס המוטיבציוני של הילד אינה מדע מדויק, רצוי לא להכניס ילדים לקטגורית מוטיבציה. אולם כאשר תנתחו בתשומת לב ובקפדנות את ההתנהגויות, התכונות ומזגו של הילד, יתחיל להופיע דפוס של העדפות ותוכלו להשתמש בפעילויות כיתתיות מתאימות לסגנונו המוטיבציוני של הילד.
לילד חברותי נחזק בו ללא הרף את הרעיון שהוא חבר חשוב ומוערך בכיתה. הילד האוטונומי נהנה מפעילויות של תיקון עצמי. הילד המונע ע"י סטטוס זקוק למורה נלהב שירים לו. הילד הסקרן זקוק למטרות אישיות. הילד האגרסיבי זקוק שיאפשרו לו לקבל החלטות ובחירות ככל שניתן, צריך לעזור לילד להמיר את האגרסיה באסרטיביות המקובלת יותר חברתית. הילד המונע ע"י כוח זקוק לשליטה והשפעה על פעילויות ומטרות של הכיתה. לילד המונע ע"י הכרה יגיב היטב לפרסים, תעודות והכרה פומבית. הילד המונע ע"י השתייכות צריך להרגיש שאתם מכירים אותו ונהנים בחברתו.
בדיוק כפי שאנו מתאימים שיטות הוראה לצרכים האקדמיים של התלמידים, עלינו להשתמש בטכניקות מוטיבציוניות על מנת להגיע לילדים השונים בכיתה וללמד אותם. הגישות המוטיבציוניות הבאות מותאמות לכל אחד מן הסגנונות המוטיבציוניות שציינו קודם לכן. פרויקטים – מניעים את הילד האוטונומי או הסקרן. אנשים – מניעים את הילד המונע על ידי חברות או השתייכות. שבח – מניע את הילד המונע ע"י סטטוס, הכרה או השתייכות. פרסים – מניעים את הילד המונע על ידי סטטוס, הכרה, השתייכות או כוח. יוקרה – מניע את הילד האוטונומי או את זה המונע על ידי סטטוס, אגרסיביות או כוח. כוח – מניע את הילד האוטונומי או האגרסיבי, או את זה המונע ע"י כוח.