ניתן להוריד ספר דיגיטאלי לראות את הילדים: מדריך ליצירת סביבה חינוכית מגדלת לתלמידים בסיכון.
התפישה החינוכית הפסיכו-חברתית מבחינה בין שלושה אבות-טיפוס עיקריים של תלמידים הנמצאים בתהליכי סיכון והתנתקות:
- תלמידים בתהליכי סיכון והתנתקות על רקע חוויית כישלון לימודי מתמשך
- תלמידים בתהליכי סיכון והתנתקות על רקע מצוקה רגשית משמעותית
- תלמידים בתהליכי סיכון והתנתקות על רקע חוסר הפנמה של סמכות, גבולות ומוסר, המובילים לדפוסי התנהגות אנטי-סוציאליים
המושג "תפקיד התלמיד" מתייחס ל:
- ביקור סדיר בביה"ס
- השתתפות פעילה בשיעורים
- הכנת שיעורי בית ועבודות
- קבלת סמכות מבוגרים
- דפוסי התנהגות מקובלים בבי"ס
- דפוסי מעורבות חברתית
מאפיינים המכשילים או המקדמים עשייה חינוכית מגדלת
- התייחסות אל המצוקה במנותק מסיפור החיים השלם של התלמיד, לעומת התייחסות למצוקה כחלק מסיפור חייו השלם
- יחס "אובייקטיבי" מרוחק ומנוכר אל התלמיד, לעומת יחס אישי, קרוב, חם, ודואג
- יחס א-פרסונאלי והיעדרות של המורה, לעומת יחס פרסונאלי ונוכחות בחיי התלמיד
- יחס זהיר יתר על המידה המעביר את האחריות רק למומחים, לעומת יחס פרואקטיבי של אחריות ושל נוכחות מכוונת לגיוס רשת תמיכה בביה"ס
- היעדר היכרות ויחס דיאלוגי עם התלמיד לעומת היכרות ויחס דיאלוגי
דיאלוג חינוכי מצמיח
דוגמאות לעקרונות ליצירת דיאלוג חינוכי מצמיח:
- הרחבת גבולות התפקיד של המורה
- התחדשות בהכרת התלמיד
- קיום דיאלוג מתמשך ולא חד-פעמי
- עריכת ניתוח סמנטי של הדיאלוג מן ההיבט הלשוני
שלושה מאפיינים עיקריים מרכיבים את התפישה החינוכית הפסיכו-חברתית:
- יחס חינוכי פרסונלי
- יצירת יחסי קרבה אופטימליים
- פדגוגית ההתאמה
תגובות אופייניות למורים:
- הטיפוס הנמנע
- הטיפוס המתנגד
- הטיפוס המסייע