פסיכו-חברתית

ניתן להוריד ספר דיגיטאלי לראות את הילדים: מדריך ליצירת סביבה חינוכית מגדלת לתלמידים בסיכון.

התפישה החינוכית הפסיכו-חברתית מבחינה בין שלושה אבות-טיפוס עיקריים של תלמידים הנמצאים בתהליכי סיכון והתנתקות:

  1. תלמידים בתהליכי סיכון והתנתקות על רקע חוויית כישלון לימודי מתמשך
  2. תלמידים בתהליכי סיכון והתנתקות על רקע מצוקה רגשית משמעותית
  3. תלמידים בתהליכי סיכון והתנתקות על רקע חוסר הפנמה של סמכות, גבולות ומוסר, המובילים לדפוסי התנהגות אנטי-סוציאליים

המושג "תפקיד התלמיד" מתייחס ל:

  • ביקור סדיר בביה"ס
  • השתתפות פעילה בשיעורים
  • הכנת שיעורי בית ועבודות
  • קבלת סמכות מבוגרים
  • דפוסי התנהגות מקובלים בבי"ס
  • דפוסי מעורבות חברתית

מאפיינים המכשילים או המקדמים עשייה חינוכית מגדלת

  • התייחסות אל המצוקה במנותק מסיפור החיים השלם של התלמיד, לעומת התייחסות למצוקה כחלק מסיפור חייו השלם
  • יחס "אובייקטיבי" מרוחק ומנוכר אל התלמיד, לעומת יחס אישי, קרוב, חם, ודואג
  • יחס א-פרסונאלי והיעדרות של המורה, לעומת יחס פרסונאלי ונוכחות בחיי התלמיד
  • יחס זהיר יתר על המידה המעביר את האחריות רק למומחים, לעומת יחס פרואקטיבי של אחריות ושל נוכחות מכוונת לגיוס רשת תמיכה בביה"ס
  • היעדר היכרות ויחס דיאלוגי עם התלמיד לעומת היכרות ויחס דיאלוגי

דיאלוג חינוכי מצמיח

דוגמאות לעקרונות ליצירת דיאלוג חינוכי מצמיח:

  • הרחבת גבולות התפקיד של המורה
  • התחדשות בהכרת התלמיד
  • קיום דיאלוג מתמשך ולא חד-פעמי
  • עריכת ניתוח סמנטי של הדיאלוג מן ההיבט הלשוני

שלושה מאפיינים עיקריים מרכיבים את התפישה החינוכית הפסיכו-חברתית:

  • יחס חינוכי פרסונלי
  • יצירת יחסי קרבה אופטימליים
  • פדגוגית ההתאמה

תגובות אופייניות למורים:

  • הטיפוס הנמנע
  • הטיפוס המתנגד
  • הטיפוס המסייע